2018 – Op miljoenen bierviltjes, maar geen bestelbon, dus geen geld

06-06-2018 Het Nieuwsblad

Midden de jaren ’80 diende Hubert (“Ubrt”) Mannaerts een voorontwerp in als logo voor de brouwerij van Hoegaarden. Het prijkt nog steeds op miljoenen bierviltjes. Nu hij gaat verhuizen naar Hasselt, betreurt hij nooit enige erkenning te hebben gekregen.

De vroegere binnenhuisarchitect is een gekend persoon in Hoegaarden. Hij speelt mondharmonica en accordeon, schrijft en zingt liedjes voor de Totale Waanzin, treedt op voor de bejaarden in woon-zorgcentrum Hugardis, schreef een poppenspel, maakte een animatiefilm en maakt humoristische tekeningen die hij signeert met Ubrt. Midden de jaren ’80 bood hij aan wijlen Pierre Celis een logo aan voor brouwerij De Kluis. Celis was daarin opnieuw begonnen met het brouwen van de Hoegaardse witte.

“Maar Pierre stond op het punt de brouwerij te verkopen aan Stella Artois”, zegt Mannaerts. “Hij nam mijn voorontwerp mee om het aan de toekomstige eigenaars te overhandigen. Daarna vernam ik niets meer. Plots merkte ik dat er ontelbare bierviltjes met het logo waren gedrukt. Ze worden trouwens nog verkocht op beurzen. Maar geld heb ik er nooit voor gekregen. Ik deed navraag bij de brouwerijdirectie. Daar kreeg ik te horen dat er geen betaling kwam, omdat er geen bestelbon was. Ik kan niet bewijzen dat het logo van mij komt. Zelfs een gewone erkenning kon er niet van af.”

Het logo combineert in een blauwe kleur het wapenschild van Hoegaarden en de voorstelling van een moutstok die symbool staat voor zeven eeuwen brouwgeschiedenis in Hoegaarden. Het wapenschild van de gemeente vertoont een staf die verwijst naar de tijd waarin Hoegaarden een enclave was van de prins-bisschop van Luik. Mannaerts herinnert zich nog dat de directie in 1996 de staf wilde vervangen door een graanschoof. Maar wijlen burgemeester Frans Huon stak daar een stokje voor.

In directiekringen van de brouwerij wordt met ongeloof geluisterd naar het verhaal van Ubrt. “Het is allemaal al zo lang geleden”, luidt de reactie. “Een nieuwe generatie beheerders trad aan. Zij hebben onder de vlag van AB InBev geen weet van die plaatselijke situatie.” Een vertegenwoordiger van de brouwerij in Hoegaarden gaf aan dat hij de kwestie tijdens een volgende vergadering weer ter sprake zou willen brengen.

Ook pr-verantwoordelijke Miel Mattheus van De Kluis in de periode van Pierre Celis, kent de herkomst van het logo niet. “Maar ik ben wel te vinden voor een eerherstel”, zegt hij. “Op 14 oktober wordt het standbeeld ‘Het Biermanneke’ plechtig op zijn plaats gezet op de koer van ’t Kouterhof naast de brouwerij. Die koer is gerenoveerd. Het is dan dertig jaar geleden dat het beeld daar een plaats kreeg. Ubrt zal een erkenning krijgen.”